‘Nou, nog eentje dan’, hoor ik mezelf zeggen. Drie uur later rol ik het café uit. En dat terwijl ik echt van plan was te gaan hardlopen en zou starten met dat koolhydraatarme dieet. Morgen begin ik echt.

Ik weet dat sporten goed voor me is en tussendoor snaaien slecht. En een paar kilo afvallen is geen overbodige luxe. Het lukt me regelmatig het goede te doen. Maar na verloop van tijd gaat het mis. Ik houd het niet vol.

Reddende engelen

Als ik tegen Judith begin te klagen over mijn gebrek aan zelfdiscipline verzucht zij; ‘ga dan toch naar BBB in de Jordaan. Dat heb ik al zo vaak gezegd’. ‘ Ja, maar’, begin ik. ‘Niks ja maar, eerst proberen, tot die tijd wil ik er niets meer over horen’. Ik sta zwijgend op, loop naar de bar en bestel het tweede rondje.

De volgende ochtend om klokslag 9 uur duw ik met lichte tegenzin de deur van sportschool BBB open. Maartje begroet mij met een lach: ‘Hoi Loes , welkom, ga zitten dan bespreken eerst wat je wensen en doelen zijn. Doelen, wensen, bespreken? Dit is toch een sportschool, denk ik. Ik laat het over mij heen komen.

‘The BBB way’

We willen wel maar zijn gemakzuchtig en lui en het ontbreekt ons aan wilskracht. Het is de aard van het beestje en niet alleen van dit beestje. Dat begrijpen ze bij BBB heel goed. De focus ligt dan ook op gedragsbehoud, op volhouden

  • Het gewenste gedrag is makkelijk
    Sporten kan bij BBB op ieder moment van de dag. Online reserveer ik een cabine op een tijdstip dat het mij uitkomt. Ik heb een eigen programma en een training duurt nooit langer dan 30 minuten. Recepten en dieettips vind ik op de site.
  • Haalbare doelen
    Ik formuleert samen met de BBB coach mijn doelen. Ik schrijft ze op, geef aan hoe en wanneer ik eraan ga werken en plan mijn trainingen in.
  • Feedback
    Iedere vier weken wordt er gewogen, gemeten en gepraat . Maak ik vorderingen? Werkt de huidige aanpak of moet ik het programma hier en daar aanpassen? Ik zie dat mijn inspanningen effect hebben en ben gemotiveerd om door te gaan. Een tijdje niet geweest? Dan bellen ze om te vragen hoe het gaat en wanneer ik weer kom sporten. Vluchten kan niet meer.

Stiekem hoop ik dat er nog eens een slimme ‘tool’ ontwikkeld wordt die mijn kaken na de derde hap van een reep Tony Chocolony op slot zet en ervoor zorgt dat ik niet op de bank kan ploffen voordat ik een uur heb hardgelopen. Tot die tijd houden de engelen van BBB mij op het ‘rechte’ pad.


Bronnen
EAST | Behavioral Insight Team | UK
Goalsetting, implementation intention en feedback | L.K. Bartholomew, G.S. Parcel, G. Kok, N.H. Gottlieb, M.E. Fernandez (2011) Planning Health Promotion Programs (3de druk)