Afgelopen week rolden de reputatiemannen Driessen, Stamsnijder en van Tankeren brullend over mijn beeldscherm. Op communicatieonline.nl deden zij uit de doeken waar en waarom het mis was gegaan bij de Ombudsman:
- Ombudsman heeft gezag verspeeld en moet opstappen
- Ombudsman op de vlucht voor de camera’s
- Van Zutphen totaal onvoorbereid op voorspelbare vragen
Driessen concludeerde uiteindelijk: het is allemaal heel eenvoudig als u maar naar uw communicatieadviseur luistert. Het klonk mij in de oren als, neem MIJ, MIJ, MIJ en alles komt goed.
Daar bleef het die week niet bij. Communicatietalent 2015 Janssen deed ook een duit in het zakje. Dit keer was Shell-topman Van Beurden doelwit. Janssen vergeleek Van Beurden met een drugsdealer, slechts uit op eigen gewin. Poeh, poeh, misschien toch even inzoomen op Shell. Juist ja, een commerciële instelling die fossiele brandstoffen verkoopt. Daar kan je tegen zijn, en vinden dat Shell daar zelf ook tegen moet zijn. Maar dan ben je op z’n zachts gezegd naïef. Ik probeerde het me voor te stellen. Meneer Janssen, net aangesteld als junior communicatieadviseur, stormt in zijn spiksplinternieuwe Hugo Boss outfit de kamer van Van Beurden binnen om hem nut en noodzaak van een koerswijziging uit de leggen. En roept daarbij iets over framing, positionering en beeldvorming. Ik voorzie een glansrijke carrière voor Janssen bij Shell.
Een podium voor jezelf creëren is mooi maar je kan er ook doorheen zakken. En dat is wat er afgelopen week op communicatieonline.nl gebeurde. Zij wisten al hoe het zat, toen de rest van de wereld zich nog achter de oren krabde en dacht, wat is hier aan de hand?
In gedachten fluister ik Janssen toe: in de beperking toont zich de meester.